Blog
  • Hlavní stránka
29
11
2015

Jak správně jíst?

Jelikož se mi od Vás množí dotazy ohledně toho co jím a jak správně jíst, sepsala jsem krátký souhrn o tom, co by ve vašem jídelníčku nemělo chybět a na co si naopak dát pozor.

Jak už většina z Vás ví, strava tvoří 70% úspěchu, ostatních 30% pohyb. Jíst by se mělo pravidelně, 5-6x denně, ideálně po 2-3 hodinách. Měly by se vyřadit jednoduché sacharidy- bílé pečivo, sladkosti, vše co obsahuje bílou mouku (koláče,omáčky, polévky, když už, tak ji nahradit za celozrnnou, špaldovou, ovesnou apod..) Dále, že by se měla vyřadit smažená jídla různého druhu, dorty, uzeniny apod., je určitě všem jasné a nemusím je proto ani zmiňovat.

Co se týče stravy během dne. Mít tedy 3 hlavní jídla + dvě svačiny.

Snídaně

Měla by obsahovat největší zdroj sacharidů z celého dne, kam můžeme zařadit ovesné vločky, celozrnné žitné pečivo, ovoce, oříšky, semínka. Z bílkovin pak vejce, kvalitní šunka, sýry, tvaroh, jogurty, zelenina

Oběd

Ten by měl tvořit jak zdroj bílkovin, kam řadíme maso, ryby, šmakoun, tofu tak i sacharidů – rýže, brambory, těstoviny, kuskus. K obědu by vždy neměl chybět talíř zeleniny.

Večeře

Ta by měla být oproti první polovině dne, zaměřena hlavně na bílkoviny – maso, ryby,vejce,zelenina, šmakoun, kvalitní šunka, sýry a  na sacharidy už v menší míře – celozrnné žitné pečivo, rýže, brambory,těstoviny, kuskus a hoodně zeleniny

Dopolední /odpoledni svačina

Za takovou svačinu můžeme považovat ovoce, zeleninu, bílý jogurt, tvaroh, kvalitní šunku, cottage, celozrnné žitné pečivo, knackebrot. Dopolední svačina by měla být sacharidového typu a odpolední už spíše bílkovinného.

Dále, co by se určitě nemělo zanedbávat, jsou tekutiny. Vyřadit by se měly sladké limonády, ředěné džusy, alkohol. Ačkoliv se to nemusí zdát, všechna tahle ‘‘pitíčka‘‘ obsahují velké množství jednoduchých cukrů!  Pít by se měla neperlivá voda, zelený čaj, bylinné čaje, 100% ovocné štávy – spíše ráno,dopoledne

Celkově omezit slazení nápojů cukrem, když už tak použít umělá, nejlépe přírodní sladidla- med , stévii apod., ale zase myslet na vhodnou dobu. Takový med je sice zdravější záležitost než bílý cukr, ale přibere se po něm úplně stejně. Proto se jej a jiné sacharidy snažit zařadit do jídelníčku hlavně ráno a dopoledne,  od druhé půlky dne už jíst jídlo bohaté na bílkoviny a sacharidy v menší míře.

Snad Vám tento krátký soupis bude přínosný, udělat si představu o tom,  jak správně jíst. 🙂

Tagy pro příspěvěk

autor: petr sanetrník

Komentář
12
Terka

Super stranky a super clanek!

msimonees

Děkuji 🙂

Elena

Skvělé stránky, jsem ráda, že jsi je založila a budu pravidelně sledovat. Jen doufám, že články na blogu budou postupně přibývat 🙂

Simple living: Vánoční punč

msimonees

Děkuji. Teď před Vánoci není moc času.:( Určitě se chystám, jakmile to bude volnější, do toho pustit.:)

Elena

Tak to už se těším 🙂

Simple living: Jsou Vánoceb

Monika

Chtěla bych se zeptat, co říkáš na mozarelu? Ano nebo ne? :))

msimonees

Mozzarella obsahuje potřebný zdroj bílkovin, takže za mě ano, ale spíše bych volila light verzi, pokud jde o redukci. 🙂 Hezký den, S.

Monika

Pěkný článek 🙂 Zajímalo by mě jak dlouho před/po a co jíst před a po tréninku? Děkuji!

Miška

Dobry den, měla bych dotaz, jak jist když směnuji? Střidavě kratký, dlouhý tyden, tedy dvanactky ( denni, noční). Děkuji za odpoveď ☺️

Lukáš

Další člověk, co publikuje obecné známé mýty o stravě 🙂

Gabriela

Dobrý deň. Chcem sa spýtať, môžem jesť na raňajky/večeru krupicu? 🙂

Sajka

Super články, teď jsem začala chodit do fitka, tak veškeré rady se mi budou hodit.

Komentáře