Blog
  • Hlavní stránka
20
02
2016

Co svačit ? Aneb i svačina nás může bavit!

Dnešní článek, věnovaný pouze svačinám, je pro ty z Vás, kteří nemají představu o tom, jak by měla taková správná svačina vypadat nebo také těm, kterým dochází nápady a inspirace k tomu co svačit.

Ideální svačina by měla obsahovat vyvážený poměr všech základních výživových prvků jako jsou sacharidy, bílkoviny, zdravé tuky a vláknina.

Dopolední svačina by měla tvořit 15% denního příjmu energie.

Do jídelníčku ji lze snadno zařadit nejlépe tři hodiny po snídani a zároveň tři hodiny před obědem.

Takovou svačinou může být celozrnné pečivo, ovoce nebo mléčný výrobek jako je např. bílý jogurt, sýr cottage nebo tvaroh.

Co se týče odpolední svačiny, měla by zahrnovat 10% denního energetického příjmu.

Doba takové svačiny opět závisí na tom, kdy bylo předešlé hlavní jídlo, tedy oběd, a od této doby ji můžeme do jídelníčku zařadit cca po 2-3 hodinách. Měla by tedy “vyplnit” mezeru jídla mezi oběděm a večeří.

V tuto dobu je vhodná porce zeleniny, kus celozrnného pečiva, mléčné produkty nebo jiné potraviny bohaté na bílkoviny. Ideální je např.  kombinace zeleniny, sýru, šunky , jogurtu či tvarohu.

A abychom nevycházeli pouze ze základních potravin a mohli si takovou ideální dopolední a odpolední svačinu co nejlépe představit, ukážeme si ji na některých kontrétních tipech :

  • Plátek celozrnného žitného chleba s drůbeží šunkou, lučinou a čerstvou okurkou
  • Celozrnné pečivo s tvarohovou pomazánkou, drůbeží šunkou a cherry rajčátky
  • Rýžové chlebíčky s cottage sýrem, plátkem krůtí šunky a zeleninou
  • Sýr cottage s nakrájenou zeleninou a rýžovými chlebíčky
  • Celozrnné pečivo s mozzarellou, rajčaty, lžičkou olivového oleje a bazalkou
  • Cottage sýr s ananasem a slunečnicovými semínky
  • Bílý jogurt s nastrouhaným nebo nakrájeným jablkem, hrstka mandlí, lžička medu
  • Bílý jogurt s vločkami a nakrájeným ovocem
  • Mix sušeného ovoce (neslazené) a oříšků (nepražených a nesolených)
  • Salát ze strouhané mrkve a jablka s rozinkami a kokosem
  • Ovocný salát pokapaný citronovou šťávou s vlašskými ořechy
  • Ovocné smoothie: mandlové mléko rozmixované s různým ovocem
  • Cottage sýr s nakrájeným banánem
  • Ovocný salát s medem a vločkami
  • Tvaroh s ovocem, rozinkami, oříšky, zakáplý medem

Dále je také potřeba zmínit, že se odpolední svačina odvíjí od sportovní aktivity, kterou během dne vykonáváme. Jestliže nás čeká nějaký pohyb, můžeme ji zvolit vydatnější, než když máme pouze odpočinkový den.

Správně zvolená odpolední svačina by měla zajistit, aby k večeru nedocházelo k pocitu hladu a nás tak zbytečně nehonila mlsná. 🙂

Ke svačinám je to prozatím vše. Snad jsem Vás tímto krátkým článkem přesvědčila, že svačit není žádná věda. Stačí jen zapojit fantazii nebo se inspirovat a můžete si nejen skvěle pochutnat, ale hlavně se cítit dobře. 🙂

A co svačíte Vy? 😛

 

 

autor: petr sanetrník

Komentář
12
Katka

Tohle je super článek, potřebovala jsem trochu poradit právě ve výběru svačin. Se snídaní, obědem a večeří si už poradím, ale tohle mi chybělo. Moc děkuji za přínosný článek 🙂

msimonees

To jsem moc ráda, děkuji! 🙂

Iveta

Super článek 😉 teď konečně vim co svačit 😉

msimonees

Super, to mě moc těší , děkuji! 🙂

Lenka

Díky za tipy. Já bych ještě přidala tofu a různé pomazánky z tofu (Patifu), hummus z cizrny nebo červené čočky, pomazánku z tuňáka s jogurtem nebo tvarohem, knäckebrot, jablko s arašídovým máslem. A taky různé zdravé koláče z ovesných vloček/pohankové mouky s ovocem, tvarohem atd., to už je pracnější, ale vždy peču třeba na 3 dny dopředu.

msimonees

Ano , díky za další tipy ! 🙂

Ivet

Jeste by jsi mohla udelat neco takoveho o obedu a vecerich 🙂 tam mi take dochazi napady :/ 🙂

msimonees

Díky, pokusím se 🙂

Karolína

Simi přidej prosím víc příkladů, přesně tohle jsem potřebovala! Díky 🙂

msimonees

Tohle jsem ráda, časem přídám. Děkuji 🙂

Niki

Mohla bys prosim jeste dodat v jakem množstvi si davat svačiny? Děkuji za odpověď

Ja

Mužu se zeptat,vy odpoledne svacite ovoce?

Komentáře